Ingrid vonalai

Amikor a színvonal jelentőségteljesen csúszik lefelé.

BELSŐ – SZOBA – NAPPAL

INGRID
És Tessék!

INGRID (36) mindig is egy magabiztos nő, akit nem ingathatott meg holmi politikai válság, vagy jött-ment kölykök a sztár gimnáziumból, vagy a nagyanyja háborús világnézetei.

Ingrid Kovács a hírhedt filmes producer nem adja csak úgy az idejét bárkinek. Olcsón pláne nem.

ESZTER
Ez így nem lesz jó!

INGRID
Ezt most mondod drágám, vagy kérdezed?

ESZTER (32) egy igen finom nő, hosszú vállára omló dús, barna hajjal. Igazán egzotikus. Sötétbarna szemeivel cikázik a tekintetek előtt. Felsőtestét mindig úgy tekergeti, hogy dús kebleit imádja a kamera. Nagyon akarja azt a hírnevet – és ezért bármire képes.

Majdnem bármire.

ESZTER
Vegyük fel még egyszer!

Hamarabb elégítene ki orálisan egy férfit, mintsem kompromisszumot kössön egy nővel. Főleg nem Ingrid Kováccsal. A hőscincér producernővel, akit a találkozásuk első pillanatától kezdve utál.

Miért?

Mert azt mondta rá, hogy túl rusnya Gizella szerepére. Öreg. Pontosabban.

INGRID
Utoljára.

Ingrid intett a kamerának, hogy indítsák újra a jelenetet. Azzal a tipikus mutatóujjas legyintéssel, amit már mindenki ismer, aki vele dolgozik. Ez az utolsó felvétel ebből a jelenetből. Ha ezt elbassza. Nincs hátra, csak előre.

Az operatőr izzad. Kér egy zsebkendőt, de a kezei a kamerát szorítják, az asszisztense szárazra törli homlokát. Halkan megköszöni. Visszafordul. Eszterre fókuszálódik a tekintete.

IVÁN
És Tessék!

A szakmában leghűebb rendező IVÁN SZTEFANOVICS (43). Görögországból emigrált két éve, abban a hitben, hogy majd a magyar filmipar kendőzetlen lehetőségei az egekbe repítik karrierjét.
A rendező ül a székén és megmerevedve figyeli, hogy bújik ki Gizella karaktere Eszter lényéből.

Többnyire sehogy. Ingridnek ebben igaza volt. Iván fészkelődik a sötétzöld bársony fotelben. Halkan nehogy megzavarja az újrafelvételt. Örül. Kétség veszi uralma alá. Boldog. Szíve szerint fogná a bőröndjét és visszamenne Görögországba és visszaállna anyja mellé a turizmus vendéglátás munkakörbe.

A jelenet lassan kibontakozik.

Eszteren kívül mindenki halálos csendben várja a végkifejletet. Még Ingrid is lefagyva néz maga elé. Valami hangya motoszkál előtte. Egy baromi nagy morzsát cipel a hátán.

Jelenet vége.

INGRID
Erről a hangyáról izgalmasabb filmet forgathatnánk egy hét alatt.

Mutogat a fényesre lakkozott parkettára.

IVÁN
Ingrid kérlek! Ez csodálatos volt Eszter, köszönöm.

Eszter kisétál a kamera szögéből. Leül a fodrásza mellé és mélyen belenyúl a gumicukros zacskóba. Kivesz egy zöld békát és csócsálni kezdi.
Ingrid Ivánt lesi. Meg se szólalnak. A rendező várja a megfelelő gondolatot, amivel leütheti producere szemrehányását.
Nem jön a gondolat. Csendben ül tovább a fotelben.

INGRID
Mit akarsz te ezzel a filmmel? Legalább egy normális színészt választhattál volna.

IVÁN
Az egész olyan csodálatos. Ez a művészet.

INGRID
A szar?

Iván nem tud bánni a nőkkel. Beszélni sem tud velük. Megnyugtatni meg végképp nem tudja őket.

INGRID (CONT’D)
A szar neked művészet? Miféle elbaszott alkotó vagy te?

A nő szemmel láthatóan felkapta a vizet. A szájában egy ceruzát forgat, mintha csak egy hosszú cigaretta lenne. Olyan, mintha karaktert játszana ő is. Keresztbe tett lábbal ül Iván előtt. Kiveszi a szájából a ceruzát és a férfi felé mutat.

Iván a forgatókönyvet markolássza. Izzad a keze. Összekeni a már amúgy is meggyötört papírlapokat.

IVÁN
Jó alkotó vagyok.

Siránkozón megszólal. Lassan lapozza a forgatókönyvet és az orra alatt mantrázza magának, hogy ő is elhiggye. „Jó alkotó vagyok…”

Majd abbahagyja. Felnéz. A búskomor tekintet megoldást kutat. Tekintetével fókuszpontot keres a szobában.

IVÁN (CONT’D)
Mennyi támogatást kaptunk a filmre?

INGRID
Túl sokat.

IVÁN
Akkor csináljunk belőle valamit.

Int, hogy a kamera forogjon tovább.